JAK POMÓC DZIECKU W ADAPTACJI W PRZEDSZKOLU?
- Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując malucha nauczycielowi.
- Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wymusić wszystko.
- Nie obiecuj ”jeśli pójdziesz do przedszkola, to kupię Ci zabawkę”. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu mały prezent, ale nie może to być forma przekupienia, lecz nagrody.
- Kontroluj to co mówisz. Zamiast „Już możemy wracać do domu” powiedz „teraz możemy iść do domu”. Niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
- Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu- to powoduje niepotrzebny stres.
- Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, która zna Twoje dziecko.
- Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko. Nie mów: przyjdę, kiedy skończę pracę, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: odbiorę Cię z przedszkola po podwieczorku, po obiedzie.
- Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz że Twoje dziecko płacze.
- Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy i dużo zabawek. A życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze przytuli i uspokoi, zajmując jego uwagę czymś miłym i pozytywnym.
- Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię.
- Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia, więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpiecznie.
JAK OSWOIĆ SIĘ Z NOWĄ SYTUACJĄ?
– nie odprowadzaj dziecka w pośpiechu
– mów dziecku co będzie robiło w przedszkolu, do czasu kiedy nie wrócisz
– przekaż dziecko nauczycielce i powiedz, że jest to jego pani, do które może się zwrócić w każdej sytuacji
– jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko wcześniej, np. po obiedzie. Małe dziecko szybko się męczy, szczególnie wtedy, gdy ma dużo nowych wrażeń i doświadczeń
– staraj się nie spóźniać z odebraniem dziecka o umówionej z nim porze
JUŻ TERAZ ZACHĘCAJ I MOTYWUJ DZIECKO DO:
– samodzielnego ubierania się
– zapinania guzików, wkładania butów, zawiązywania sznurowadeł
– korzystania z toalety
– wycierania noska
– samodzielnego mycia rączek
– rysowania kredkami, farbami
– spacerowania
– spożywania samodzielnie posiłków