JAK POMÓC DZIECKU W ADAPTACJI W PRZEDSZKOLU?

  1. Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując malucha nauczycielowi.
  2. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wymusić wszystko.
  3. Nie obiecuj ”jeśli pójdziesz do przedszkola, to kupię Ci zabawkę”. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu mały prezent, ale nie może to być forma przekupienia, lecz nagrody.
  4. Kontroluj to co mówisz. Zamiast „Już możemy wracać do domu” powiedz „teraz możemy iść do domu”. Niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
  5. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu- to powoduje niepotrzebny stres.
  6. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, która zna Twoje dziecko.
  7. Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko. Nie mów: przyjdę, kiedy skończę pracę, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: odbiorę Cię z przedszkola po podwieczorku, po obiedzie.
  8. Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz że Twoje dziecko płacze.
  9. Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy i dużo zabawek. A życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze przytuli i uspokoi, zajmując jego uwagę czymś miłym i pozytywnym.
  • Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię.
  • Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia, więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpiecznie.

  

JAK OSWOIĆ SIĘ Z NOWĄ SYTUACJĄ?

– nie odprowadzaj dziecka w pośpiechu
– mów dziecku co będzie robiło w przedszkolu, do czasu kiedy nie wrócisz
– przekaż dziecko nauczycielce i powiedz, że jest to jego pani, do które może się zwrócić w każdej sytuacji
– jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko wcześniej, np. po obiedzie. Małe dziecko szybko się męczy, szczególnie wtedy, gdy ma dużo nowych wrażeń i doświadczeń
– staraj się nie spóźniać z odebraniem dziecka o umówionej z nim porze

 

JUŻ TERAZ ZACHĘCAJ I MOTYWUJ DZIECKO DO:

 – samodzielnego ubierania się
– zapinania guzików, wkładania butów, zawiązywania sznurowadeł
– korzystania z toalety
– wycierania noska
– samodzielnego mycia rączek
– rysowania kredkami, farbami
– spacerowania
– spożywania samodzielnie posiłków